2 jaar KOROKI Communications: Een terugblik

2 jaar KOROKI Communications: Een terugblik

20191031_085234 - Edited

Precies 2 jaar en 13 dagen geleden zette ik op een warme zomerse dag mijn handtekening onder de inschrijving van KOROKI Communications bij de Kamer van Koophandel. Meteen regende het telefoontjes. Van energiemaatschappijen, ongetwijfeld veelbelovende telecomproviders en schimmige verzekeraars. Meerdere keren per week, op de meest onmogelijke tijden, ‘an offer you can’t refuse’ als startende ondernemer. Maar dat is niet het onderwerp van dit verhaal. Gelukkig heeft iemand al tijd gevonden om dat op te lossen, tussen het pannenkoeken bakken door.

Van een bank naar consumentenelektronica

Ik werd ook (bijna) meteen gebeld door MediaMarkt Nederland. Of ik een nieuwe afdeling communicatie op wilde zetten en, vanuit de (nieuwe) rol van Head of Communications, corporate communicatie en reputatiemanagement in de organisatie te professionaliseren. Een organisatie vol in verandering met een nieuwe strategie en positionering, hard-core retail (even wat anders na 11 jaar ING) en één van de grootste en bekendste merken van Nederland. An offer I couldn’t refuse. Zeker niet omdat ik naast deze strategische rol ook mijn eigen bureau verder uit kan bouwen. Tot op de dag van vandaag een fijne constructie. En kudo’s voor het moderne werkgeverschap van MediaMarkt om dit mogelijk te maken.

Communicatie, reputatie en presentatie

In de afgelopen 2 jaar mocht ik, naast mijn rol bij MediaMarkt, een groot en divers aantal andere klanten adviseren en helpen met het uitdenken, vormgeven en vertellen van hun verhaal. Van de executive board van Bank Muscat in Oman tot de directies van corporates in Amsterdam. Van het podium in Carré tot het verhaal van een topsporter in de kantine van een voetbalclub of een online livestream met de bondscoach. Strategisch advies, workshops en presentatie- en mediacoaching. Ik stond 40 keer op een podium en voor de camera en was bijna 1000 minuten in beeld bij online interviews, events en webinars. En ik ben er heel trots op om vanuit Namens de Familie nabestaanden en slachtoffers van vreselijke en impactvolle zaken bij te kunnen staan met media- en communicatie-advies.

Zoveel vragen…

Allemaal mooi natuurlijk. Maar de afgelopen 2 jaar was ook een aardige achtbaan met soms best wel confronterende momenten in de spiegel. Feedback en vertrouwen is voor mij de basis van iedere samenwerking. Maar als je eenmaal het warme nest van een grote corporate hebt verlaten, is het krijgen van feedback niet meer een vanzelfsprekendheid. De vraag of je het goed doet, wordt vaak alleen beantwoord met een vervolgopdracht. Gelukkig weet ik ook hoe die vorm van feedback werkt.
En (gratis tip voor toekomstige opdrachtgevers: leest u even mee?) blijkt ook het commerciële aspect van ondernemen een tijdrovende en vaak ingewikkelde bezigheid. Juiste tarief? Juiste inschatting van uren? Ben je niet te bescheiden? Of juist wel? 

Bewegen om te veranderen

Disclaimer voor de mensen die mij kennen, niet schrikken: Ik blijf sportverslaafd, maar dan wel in het kijken van alle sporten. Fysiek bewegen blijft voor mij beperkt tot een rondje hardlopen en soms een stukje fietsen. Maar wat ik de afgelopen 15 jaar in mijn werkzame leven wel heb gemerkt, is dat het in beweging krijgen van jouw doelgroep cruciaal is om de verandering de impact te laten hebben die je voor ogen hebt. Of dat nu een strategiewijziging is van een corporate, een reorganisatie met gedwongen ontslagen, een (sport)sponsoring of het individuele verhaal van een CEO, topsporter of senior manager. Alle stappen van het verhaal zijn daarbij onmisbaar: het goed doordenken van wat dat verhaal moet zijn en de communicatiestrategie daarbij, het definiëren van de impact op en kansen voor je reputatie en tot slot: hóe je dat verhaal vertelt en presenteert (of láát vertellen en presenteren).

Geboren: de volgende fase van KOROKI Communications

Precies dát staat aan de wieg van de geboorte van de volgende fase van KOROKI Communications: Hét Bureau voor Communicatie, Reputatie en Presentatie. Voor het verhaal dat beweging in verandering brengt. 

En daar word ik best wel heel erg blij van.

Een nieuwe website leek mij een mooi kraamcadeau: www.koroki.nl. Daar vind je meer informatie over de verschillende diensten. Ook is er wat ruimte gemaakt om het verhaal achter de naam wat meer toe te lichten. Toch iets wat veel mensen bezig lijkt te houden.

Koffie?

In 2 jaar is er veel veranderd. Maar gelukkig niet alles. Want ik drink nog steeds veel (te veel) koffie. Dus bel/mail/app/tweet/linkedIn/insta/strava mij als je ik je een keer kan trakteren in ruil voor jouw verhaal en de uitdaging waar jij of je organisatie voor staat. Thee kan ook uiteraard.