Dagvoorzitters: laten we ermee stoppen

Dagvoorzitters: laten we ermee stoppen

IMG_6109

De wereld gaat weer open. In ieder geval zo lang de zomervakantie duurt. Die jaarlijkse chartervlucht naar de Spaanse zon, die jaarlijkse bijna-echtscheiding bij het opzetten van de tent op een camping in Frankrijk (als u vermoedt dat dit autobiografisch zou kunnen zijn, dan zit u in de goede richting): de wereld ligt weer aan onze voeten. 

EN: we gaan weer LIVE! Bedrijven, eventbureaus, congressen en evenementen: de motoren zijn (gelukkig) weer opgestart. Soms een dieselmotor (we kijken het nog heel even aan maar plannen voorzichtig al wel in het najaar), vaak de straaljager (hoe sneller en hoe meer, hoe beter). Natuurlijk zijn er harde financiële klappen gevallen, maar de soms ontembare drang naar hoe het voor corona was, is verbazingwekkend. Ik geloof niet zo in de trendwatcher-achtige kreten (zie ook de scherpe pen van Sander Schimmelpenninck hierover van een jaar geleden, maar nog steeds actueel) dat de hele wereld nooit meer hetzelfde zal zijn. Er zal ongetwijfeld veel veranderen. Maar wat, Joost of jij mag het weten. Invloed hebben we er niet op. Waar we wel invloed op hebben, is op het stoppen met dingen die echt móéten veranderen. 

Laten we focussen op de eventindustrie en het sprekerscircuit. LinkedIn geeft meer dan 3000 hits op de term ‘dagvoorzitter’. De combinaties in de functietitels zijn vaak relevant en minstens zo vaak exotisch. Van ‘journalist en dagvoorzitter’ tot ‘websitebouwer en dagvoorzitter’. Dagvoorzitter toevoegen aan je profiel lijkt soms wel een automatische suggestie die aan je profiel wordt toegevoegd. Zoals Gmail standaardzinnen in je e-mails voorzet. 

En dus, beste collega-dagvoorzitters: laten we ermee stoppen. Stoppen met dagvoorzitteren, dagvoorzitter te zijn. Online en offline.

Het woord dagvoorzitter is net zo archaïsch als het gebruik van het woord archaïsch (ik moest ook even de spellingcheck doen). Vroeger was het heel wat als je jezelf ‘dagvoorzitter’ kon noemen. Tegenwoordig noemen sommigen zich al dagvoorzitter wanneer ze met één teen het podium betreed hebben of een keer als figurant op tv zijn geweest. Ik vraag me af of de allereerste dagvoorzitter (wie is dat eigenlijk?) zich de ontwikkeling van het vak zo had voorgesteld. Het is als Coca Cola die haar premium product dezelfde naam ziet hebben als het bruisende vocht dat in een blikje 3-es cola zit. Of zat (degenen die voor 1990 zijn geboren herkennen dit).

Een event waar goed over na is gedacht heeft geen voorzitter nodig om het ene na het andere programma-onderdeel aan te kondigen. Zo’n event heeft iemand nodig die weet hoe je iemand moet interviewen, met veel kennis van communicatie en weet hoe je met een verhaal impact kan maken. Die weet wat interactie is met de aanwezigen. Die vooraf weet wat de boodschap is die de opdrachtgever wil overbrengen aan het publiek en die zich heeft vastgebeten in het onderwerp. Een goed event heeft iemand nodig die niet op de voorgrond hoeft te staan. Die zich realiseert dat het niet om hem of haar gaat, maar om de inhoud, het publiek en de sprekers. En dat hij of zij de verantwoordelijkheid heeft om met creativiteit, humor en flexibiliteit het event succesvol te maken.

Dus niet die BN-er die een halfuur voor aanvang (en dat is nog vroeg) binnen komt vallen. Die de vragen van een kaartje komt lezen en met beperkte inhoudelijke voorbereiding een veel te hoog tarief komt opstrijken (we kunnen allemaal wel voorbeelden noemen). Niet de inhoudelijke expert uit de eigen organisatie die, omdat hij/zij verstand heeft van het onderwerp, ook de ‘dagvoorzitter’ mag zijn (want die rollen gaan niet samen). Niet de CEO of de manager, die tegelijkertijd ook staat geprogrammeerd om de collega’s te vertellen dat er een reorganisatie op stapel staat. Een goed evenement of bijeenkomst verdient de beste expertise op de juiste plek.

Betekent dat dat iedereen die zich nu (ook) dagvoorzitter noemt geen kwaliteit heeft om een event tot een succes te maken? Nee, zeker niet. Integendeel zelfs. Maar, beste collega’s, laten we daarom dit vak een upgrade geven door afscheid te nemen van de dagvoorzitter. Want dit mooie vak verdient meer. 

Wat dan wel? Moderator? Gespreksleider? Facilitator? Host? Wat is de juiste naam voor deze verantwoordelijkheid? Ik weet het niet. Laten we er in ieder geval samen voor zorgen dat de echte vakexperts zich onderscheiden door zichzelf geen dagvoorzitter meer te noemen. Haal het uit je profiel, vraag je opdrachtgever mee te denken over een andere functietitel. Ik vraag mijn opdrachtgevers altijd mee te denken over een andere naam voor de rol van dagvoorzitter. Het blijft dan vaak stil aan de andere kant. Ik ben dus nog op zoek. Maar degene met de gouden vondst kom ik een keer kosteloos helpen om als dagv…, sorry, host/moderator/presentator van jouw event een succes te maken.

Dááááááág, voorzitter!

Jeroen Baardemans is Managing Director van KOROKI Communications.
Daarnaast is hij al 15 jaar een veelgevraagd moderator en presentator voor online en offline events, webinars, interviews en podcasthost.