Online media-optredens: Neusharen, familiekiekjes en huilende kinderen

Online media-optredens: Neusharen, familiekiekjes en huilende kinderen

0

In het huidige online tijdperk van de coronacrisis is iedereen meer dan ooit toegankelijk voor de media. Dat kan een nadeel zijn gezien de hoeveelheid aan meningmachines die ons overspoelen in de media. Maar dat is een goed onderwerp voor een volgend blog. Want laten we het positief houden, het kan ook een kans zijn om je verhaal te vertellen. En dat gebeurt dan vaak op een andere manier dan we gewend zijn. Niet aan tafel bij Nieuwsuur, RTL Boulevard of Studio Sport, maar achter je eigen laptop op je zolderkamer of aan de keukentafel. Of in andere exotische settings die je nu vaak ziet langskomen. Mooi voer voor iedere newsjunky en communicatievak-idioot. Maar ook dat bewaren we nog even, misschien voor een volgende keer.

Als je je bedenkt dat 70 tot 80% van wat de kijker van je onthoudt, bepaald wordt door het beeld, vereist een online media-optreden (behalve als altijd een goed verhaal) ook een wat andere voorbereiding op je media-optreden dan pakweg 2 maanden geleden. Want nu media nog sneller toegang hebben tot mensen voor een interview, betekent dat ook dat je nog sneller voor de ‘camera’ staat dan normaal. Er is geen reistijd nodig, er wordt snel geschakeld om bovenop de actualiteit te kunnen zitten. En daarnaast, ik behoor niet tot de club die zegt dat na de coronacrisis alles anders wordt. Maar velen zien op dit moment het voordeel in van online. Zo ook de media. Dus reken er maar op dat dit niet tijdelijk is.

3 dingen die je moet weten bij online media-optredens

Even ‘bellen’ met een journalist of tv programma is zo gebeurd. Dus daarom 3 belangrijke dingen die je moet onthouden. De voorbeelden uit de praktijk kun je er vast zelf bij vinden/bedenken. Want ik vind het zelf nooit zo chique om in het openbaar een media-optreden voor het schavot te zetten. Het gaat tenslotte altijd om mensen.

1. Praat tegen de lens van je webcam. Als je tegen de persoon op je beeldscherm praat, denk ik als kijker dat je ondertussen je mail zit te checken. Of andere dingen zit te bekijken die niets met het interview te maken hebben (je mag de voorbeelden zelf invullen).

2. Kijk even wat er achter je te zien is. Een boekenkast bijvoorbeeld kan de indruk geven dat je heel erg veel weet, maar check wel even of er geen titels tussen staan die de aandacht afleiden. Hetzelfde geldt voor fotolijstjes met romantische familiekiekjes die je 5 jaar geleden hebt laten maken bij zo’n fotoshoot die je aan je schoonouders cadeau geeft.

3. Bij online media-optredens ben jij zelf de techneut die verantwoordelijk is voor goed beeld en geluid. Neem wat afstand van je camera, tenzij je graag de kijker de gelegenheid biedt om je neusharen te tellen. Zet even een extra lampje aan, om te voorkomen dat de kijker naar een schimmig personage uit een slechte misdaadserie zit te kijken. Zorg dat je parkiet even buiten staat. En zet je koffiemachine even uit om te voorkomen dat hij automatisch gaat spoelen.

Mediacoaching 2.0 – Kort, krachtig en online

Naast de praktische invulling moet je natuurlijk ook nog ‘gewoon’ een goed verhaal hebben. Dat moet samenkomen en start bij een goede voorbereiding. Mediatraining 2.0 dus. Of, beter gezegd: Mediacoaching 2.0. Kort, krachtig en online.

Online? Ja. Juist online. Omdat het nu praktisch niet altijd anders kan. En sinds begin maart zie je in ieder programma, van Nieuwsuur tot RTL Boulevard tot Studio Sport, interviews langskomen waarbij de geïnterviewde tegen het cameraatje van zijn laptop praat. Een betere oefening op het ‘echte werk’ is er dus niet.

2 uurtjes maar? Ja. Online coaching moet zeker niet langer duren. Dat laat deze vorm niet toe. En bovendien hebben senior managers en executives nog veel meer andere zaken aan het hoofd, zeker in deze tijden. Betekent niet dat aandacht voor mediarelaties niet belangrijk is. Integendeel. Maar in 2 uur kun je veel bereiken.

Coaching? Jazeker. Coachen in plaats van trainen. Want trainen kan iedereen. Dan leer je trucjes. En met trucjes alleen red je het niet. Zeker niet in de media. Want het gaat om het vertellen van het verhaal. En dat verhaal moet authentiek zijn, echt zijn. Dat verhaal en de manier waarop je het vertelt, moet dus bij jou passen. En dat kun je niet trainen. Maar je kunt je wel laten coachen op jouw persoonlijke eigenschappen op basis van jouw krachten en valkuilen.

KOROKI Media Pressure Cooker

Vorige week mocht ik vanuit mijn eigen studio aan huis 2 online mediacoaching sessies geven aan een CEO en zijn collega uit de Nederlandse directie van een groot internationaal bedrijf. Tot tevredenheid, zo blijkt uit de positieve feedback achteraf!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

In zo’n “KOROKI Media Pressure Cooker” zetten we in max 2 uur op hoofdlijnen de belangrijkste kernboodschap neer (huiswerk om deze verder uit te werken;) en gaan we vooral veel oefenen op voorbereiding, het interview zelf en het beeld: Talkshowtafels, radio-interviews, nieuwsprogramma’s op TV.

Doel is om met vertrouwen (én plezier, want het betekent ook een kans om je verhaal te vertellen), op wellicht dezelfde dag nog, media te woord te staan. Na de sessie ontvang je een handig overzichtje met 5 onderdelen die jou helpen (zelfver)zeker(d) te zijn van een goed optreden in de media.

Meer weten?

Meer weten? Of zit je vanavond aan een talkshowtafel, moet je live verslag doen van je (sport)training nieuwe stijl, of wil je je collega’s online bijpraten over de actuele stand van zaken? Iets anders?Ik help graag: 0619620687 / jeroen@koroki.nl