Veranderen? De 3 basics voor jouw communicatie

Veranderen? De 3 basics voor jouw communicatie

Ontwerp zonder titel-6

Welkom Laura! Laura van den Berg is onlangs gestart als junior communicatieadviseur bij KOROKI Communications. Een van haar favoriete onderwerpen? Communicatie bij veranderingen! Lees hier haar eerste blog.

Verandercommunicatie ingewikkeld? Nou, best wel. Ieder proces is anders, iedere organisatie is anders en iedere verandering is anders. Een kant en klaar stappenplan bestaat dus (helaas) niet. Het afgelopen half jaar heb ik onderzoek gedaan naar verandercommunicatie. Dit zijn, naar mijn mening, de drie belangrijkste basics voor succesvolle verandercommunicatie: 

1. Stippel je route uit
In de praktijk zie ik dat deze stap vaak wordt overgeslagen. Of dat deze stap helemaal niet in overweging wordt genomen. Maar het schept enorm veel duidelijkheid! Met behulp van een routeplan kun je namelijk overzichtelijk weergeven welke stappen je wanneer gaat zetten. In een routeplan zet je procesmatige stappen, maar voeg je ook toe wanneer je wat gaat communiceren. Medewerkers hechten veel waarde aan transparantie en helderheid. Door je route uit te stippelen en te delen geef je dat. 

2. Overtuig medewerkers met een pakkend veranderverhaal!
Medewerkers raken pas gemotiveerd als ze iets voelen. Daar zorgt een overtuigend veranderverhaal voor. Want zonder goed verhaal komt niemand in beweging. Tijdens mijn onderzoek is gebleken dat veranderingen zonder veranderverhaal veel weerstand oproepen. Het is voor medewerkers onduidelijk waarom de verandering plaatsvindt en wat het nut ervan is. Door het opstellen van een veranderverhaal voorkom je dit soort weerstand. In een veranderverhaal beantwoord je de volgende vragen:

  • Waar komen we vandaan?
  • Wat hebben we in de tussentijd bereikt – wat gaat er goed?
  • Wat is de reden van de verandering?
  • Wat is het resultaat van de verandering – waar gaan we naartoe?
  • Wat moeten we daarvoor doen?
  • Wat betekent dit en voor wie?

3. Vier je successen!
Hoe vaak heb je medewerkers al horen zuchten en puffen bij de aankondiging van een verandering? Ik in ieder geval erg vaak. Een verandering vraagt veel van medewerkers. Als communicatieadviseur is het jouw taak om positiviteit en energie te brengen. Als jij het niet doet, wie dan wel? De beste manier hiervoor is het tussentijds vieren van successen. Dit hoeven geen grote dingen te zijn. Tijdens mijn onderzoek vierden we bijvoorbeeld de eerste mail die verstuurd was via het nieuwe systeem met een lekker stuk taart. Ik probeer een langlopende verandering altijd op te delen in stukken van vier weken. In die vier weken wil ik zorgen dat ik een mijlpaal heb gehaald (klein of groot). Zo heb je iedere maand wat te vieren! 

Verandercommunicatie vraagt altijd om maatwerk. Er is geen succesformule. Met deze tips heb je wél wat meer houvast om de verandering tot een goed einde te brengen. Zoals John. F. Kennedy ooit zei: ‘‘Verandering is de wet van het leven. En degenen die alleen kijken naar het verleden of het heden zullen zeker de toekomst missen.’’ Behoefte aan nog wat extra houvast? Bekijk dan het achtstappenmodel van Kotter. Deze acht stappen, beschreven voor professor JP Kotter, helpen je door het veranderproces heen. Een keer verder praten? Bel of mail mij. Ik ben benieuwd naar het verhaal van jouw organisatie.

Laura van den Berg is junior communicatieadviseur bij KOROKI Communications
www.koroki.nl
LinkedIn